Polska Muzyka Filmowa w ICE Kraków w listopadzie!

Przeboje z filmów największej polskiej fabryki marzeń! Tylko w listopadzie, tyko w ICE Kraków - jedyny taki koncert: Polska Muzyka Filmowa.

Łódź, kolebka polskiej kinematografii, to niewątpliwie najbardziej filmowe miasto w Polsce. Nic więc dziwnego, że wiele produkcji łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych pozostawiło po sobie niezapomniane melodie, które na stałe wpisały się do kanonu polskiej muzyki filmowej. Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Marcina Wolniewskiego przypomni tematy, które nuciła cała Polska, m.in. z filmów i seriali „Ziemia obiecana”, „Znachor”, „Wakacje z duchami,” „Daleko od szosy”, „Pan Samochodzik i Templariusze” i te nieco zapomniane, choć równie piękne – suita z filmu „Ocalić miasto”, „Granica”. Podczas koncertu pojawią się również kompozycje jednego z najważniejszych polskich przedstawicieli tego gatunku muzyki – Wojciecha Kilara. Przypomnimy mazura z „Zemsty”, fragmenty z filmu „Dziewiąte wrota” oraz suitę z „Pana Tadeusza”.
Koncert Polskiej Muzyki Filmowej to również widowisko multimedialne, które zabierze słuchaczy w podróż po najsłynniejszych miejscach i produkcjach polskiego Hollywood!!!


Polska Muzyka Filmowa

28.11.2017 19.00

Bilety dostępne na Eventim.pl


 

Orkiestra Symfoniczna 
Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi 

Tradycja istnienia orkiestry symfonicznej w strukturach łódzkiej Akademii Muzycznej sięga roku 1945. Pierwsze jej koncerty – pod batutą Kazimierza Wiłkomirskiego i Jana Krenza – odbyły się tuż po drugiej wojnie światowej. Od 1959 roku z orkiestrą pracowali kolejno: Tomasz Kiesewetter, Zdzisław Szostak, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Knap, Jan Miłosz Zarzycki. Od roku akademickiego 2012/2013 orkiestra pracuje pod kierunkiem Marcina Wolniewskiego.
Zespół występuje kilkanaście razy w ciągu roku, zarówno w macierzystej Sali Koncertowej, jak i podczas koncertów zewnętrznych, m.in. w Filharmonii Łódzkiej, dwukrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Częstochowskiej.
W programach orkiestry znajdują się kompozycje z wielkiego repertuaru symfonicznego oraz dzieła oratoryjne. Orkiestra chętnie sięga po twórczość polskich kompozytorów współczesnych. Zespół ma w repertuarze także muzykę Leonarda Bernsteina i George’a Gershwina. 
W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna brała udział w produkcjach operowych macierzystej uczelni, m.in. w polskiej premierze opery Abu Hassan C. M. von Webera oraz w łódzkim prawykonaniu Aleko S. Rachmaninowa. 17 października 2013 roku orkiestra inaugurowała, pod batutą Jerzego Swobody, działalność nowej Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ulicy Żubardzkiej. Dwa dni później wystąpiła podczas uroczystego koncertu z okazji 85. rocznicy urodzin maestro Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego. W marcu 2015 roku, trzy miesiące po śmierci maestro, zagrała Koncert Pamięci Jerzego Semkowa w Radomsku – w jego rodzinnym mieście. 
W ostatnich sezonach z zespołem występowali wybitni soliści: Piotr Pławner, Agata Szymczewska i Krzysztof Książek.

Marcin Wolniewski

Dyrygent i pedagog, łodzianin, absolwent dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (dyplom w klasie prof. M. Gawrońskiego). Studiował także w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze (dyrygentura symfoniczna w klasie prof. Nicolasa Pasqueta, dyrygentura operowa pod kierunkiem prof. Guntera Kahlerta). Od 2003 roku zatrudniony w  łódzkiej Akademii Muzycznej, obecnie w stopniu doktora habilitowanego sztuki. Prowadzi zajęcia na kierunkach: dyrygentura oraz edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Pełni obowiązki dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. W kadencji 2016-2020 wybrany na stanowisko dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej.
Od 2003 roku stale współpracuje z zespołami Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. W latach 2005-2010 pełnił w tej instytucji funkcję stałego dyrygenta-asystenta (u boku T. Wojciechowskiego i D. Raiskina). Współpracował ze znakomitościami świata dyrygenckiego, m.in. z: J. Semkowem, J. Maksymiukiem, J. Krenzem, T. Strugałą oraz K. Pendereckim. Prowadził koncerty z udziałem wybitnych solistów (m.in.: D. Stabrawa, P. Pławner, K. Buniatashvili, K. Duda, J Balint, P. Kowalski, T. Wojnowicz, U. Kryger).
Intensywna działalność koncertowa obejmuje występy z większością polskich orkiestr filharmonicznych oraz zespołami akademii muzycznych Łodzi, Wrocławia i Białegostoku. Prowadził koncerty w ramach ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali m.in.: VII Festiwalu „Ogrody muzyczne” (Warszawa 2007), VIII i XIII Festiwalu „Kolory Polski” (Łódź 2007, 2012), II Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej (Łódź 2009). Od 2014 roku współpracuje z Teatrem Muzycznym w Łodzi.
Jako pierwszy dyrygent w Polsce przygotował polską prapremierę i wielokrotnie prowadził pokazy nagrodzonego Oscarem 2007 filmu animowanego Piotruś i wilk z wykonywaną na żywo przez orkiestrę muzyką S. Prokofiewa. W maju 2009 roku, jako pierwszy dyrygent na świecie, kierował plenerowym pokazem filmu 2001:Odyseja kosmiczna S. Kubricka, z wykonywaną na żywo przez zespoły Filharmonii Łódzkiej muzyką G. Ligetiego, R. Straussa, A. Chaczaturiana i J. Straussa.
Sprawował kierownictwo muzyczne akademickich spektakli operowych łódzkiej Akademii wystawionych m.in. na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Muzeum Miasta Łodzi oraz w sali widowiskowej Akademii Muzycznej w Łodzi (Xerxes G. F. Haendla, 2006; Wesele Figara W. A. Mozarta, 2007; Weksel małżeński G. Rossiniego, 2008; Aleko S. Rachmaninowa, 2014; Abu Hassan C. M. Webera, 2016). 
W grudniu 2015 roku, wraz z włoskimi solistami, Chórem „Opera polska” i Roncole Verdi Orchestra odbył trasę koncertową Die Grosse Verdi Gala, występując m.in. w renomowanych szwajcarskich salach koncertowych: Tonhalle Zurich, Stadtcasino Basel oraz Kulturcasino Bern. W dorobku fonograficznym posiada kilka płyt CD (m.in. opera Aleko S. Rachmaninowa, Klasyczne koncerty fagotowe – Stamitz, Hummel, Mozart z pierwszym polskim nagraniem koncertu Hummla, płyta zespołu Varius Manx pt. Varius Manx symfonicznie) oraz DVD z nagraniem Requiem G. Fauré (2008), będące rejestracją uroczystego koncertu z okazji rocznicy śmierci papieża Jana Pawła II. Jest autorem książki pt. Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (2011) poruszającej problematykę pracy dyrygenta z orkiestrami studenckimi.

W roku 2014 za zasługi w działalności na rzecz rozwoju muzyki oraz za osiągnięcia artystyczne otrzymał od Prezydenta RP Brązowy Krzyż Zasługi.


 

Kontakt z mediami

Wszystkich dziennikarzy zainteresowanych wydarzeniami organizowanymi w ICE Kraków zapraszamy do kontaktu

Michał Zalewski
Kontakt z mediami

Tel.: 0048 513 099 671 / 0048 12 354 23 20
press@icekrakow.pl

Więcej informacji kontaktowych