ICE Classic: Diana Damrau - boska śpiewaczka w Krakowie

Pierwszy w Polsce występ jednej z najlepszych sopranistek na świecie – Diany Damrau, przejdzie do historii nie tylko krakowskiego życia muzycznego. Gwiazda Metropolitan Opera i La Scali wystąpiła, na koncercie z cyklu ICE Classic, razem ze wspaniałym francuskim bas-barytonem Nicolasem Testé, prywatnie mężem artystki. Towarzyszył im jeden z czołowych zespołów orkiestrowych w Czechach, czyli znakomita Orkiestra PKF – Prague Philharmonia, którą poprowadził jej dyrektor artystyczny, Emmanuel Villaume.

Ten wyjątkowy wieczór był hołdem, jaki niemiecka artystka postanowiła złożyć wielkiemu niemieckiemu kompozytorowi operowemu – Giacomo Meyerbeerowi, któremu w całości poświęciła wydany w maju tego roku album „Grand Opera”. Tworzący w trzech językach Meyerbeer przeszedł do historii jako najwybitniejszy twórca francuskiej opery heroicznej i wspaniały eklektyk łączący w swoich dziełach różne style i rodzaje — od seria po buffo. Po pełnej blasku uwerturze do „Hugenotów”, Diana Damrau, ubrana w piękną kobaltową suknię, przywitała publiczność w brawurowym stylu śpiewając pochodzącą z tego dzieła arię „Nobles seigneurs, salut!”. W wykonaniu Testé usłyszeliśmy jeszcze batalistyczną arię „Pif, paf pouf” z „Hugenotów”. Trzecią arią Meyerbeera była „Ombre légère”, pochodząca z opery „Dinora lub odpust w Ploërmel”, w której kreowana przez Damrau bohaterka tańczy ze swoim cieniem. W tej arii artystka w swych zjawiskowych koloraturach zaprezentowała nie tylko imponującą skalę i olśniewającą technikę, ale i niebywały talent aktorski, zręcznie sterując reakcjami publiczności. Niezwykle przekonująco śpiewająca para wypadła w duecie Manon i ojca jej ukochanego - „Pardon, mais j’étais là” z opery „Manon” Julesa Masseneta. O ile w części pierwszej koncertu dominował repertuar francuskojęzyczny, to po przerwie mogliśmy słuchać arii napisanych także po włosku i niemiecku.

Drugą część wieczoru Damrau rozpoczęła piękną, melodramatyczną arią „Sulla rupe triste, sola” z opery „Emma di Resburgo” Meyerbeera, po czym usłyszeliśmy arię Dalanda z „Latającego Holendra” Richarda Wagnera, wspaniale wykonaną przez Testé’a. Ciekawostką okazała się Meyerbeerowska aria Therese z singspielu o wymownym tytule „Obóz na Śląsku”. Zmianę nastroju przyniosło jedyne znane dzieło Amilcare Ponchiellego, czyli jego „Gioconda”, z której usłyszeliśmy słynny orkiestrowy „Taniec godzin”, a następnie przesyconą dramatyzmem arię tytułowej bohaterki „Si, morir ella dé”. Przedostatnia aria w wykonaniu Damrau okazała się istnym fajerwerkiem wokalnym – chodzi oczywiście o słynne, pełne radości „Mercé dilette amiche” z „Nieszporów sycylijskich” Giuseppe Verdiego. Na zakończenie Damrau razem z mężem wykonali duet wuja i siostrzenicy - „O amato zio, o mio secondo padre!” z I aktu „Purytan” Vincenzo Belliniego. Gwiazda wieczoru swoim naturalnym wdziękiem scenicznym, kunsztem wokalnym, zapierającymi dech w piersiach koloraturami, które wykonywała z największą łatwością i niespożytą energią skradła serca krakowskiej publiczności. Nic więc dziwnego, że po takich emocjach wywołanych brawurowymi głosami i charyzmą sceniczną, temperatura sięgnęła zenitu, a owacjom na stojąco nie było końca. Śpiewacy postanowili pożegnać się odpowiednio dobranymi ariami mówiącymi o pożegnaniu, najpierw Nicolas Testé pożegnał się arią z „Cyganerii”, a następnie Diana zaśpiewała pełną liryzmu arię „Adieu mon doux rivage” z opery „Afrykanka” Meyerbeera. Trzeci bis był miłosnym duetem z „Porgy and Bess” George’a Gershwina, który para zakończyła wspólnym pocałunkiem. Ku uciesze wielbicieli, boska Diana i Nicolas, jeszcze przez długi czas rozdawali w foyer Centrum Kongresowego ICE Kraków autografy.

fot. Alicja Wróblewska Black Shadow Studio

fot. Alicja Wróblewska Black Shadow Studio

fot. Alicja Wróblewska Black Shadow Studio

fot. Alicja Wróblewska Black Shadow Studio

Kontakt z mediami

Wszystkich dziennikarzy zainteresowanych wydarzeniami organizowanymi w ICE Kraków zapraszamy do kontaktu

Michał Zalewski
Kontakt z mediami

Tel.: 0048 513 099 671 / 0048 12 354 23 20
press@icekrakow.pl

Więcej informacji kontaktowych