Centrum Kongresowe z akustyką, jakiej nie znajdziemy w całej Polsce

Krakowscy architekci we współpracy z ekspertami z Anglii zaprojektowali specjalne fotele, dające komfort słuchania muzyki.

To ma być wielka atrakcja dla melomanów. Projektanci Centrum Kongresowego przekonują, że akustyka w jego salach będzie na najwyższym światowym poziomie. Właśnie trwają prace wykończeniowe sal w tym obiekcie.

– Pod względem akustyki wprowadzane są rozwiązania, jakich dotąd nie ma żaden obiekt w Polsce. W naszym kraju nie znajdziemy drugiej sali typu „winnica”, o tak dużej pojemności, która byłaby przystosowana zarówno do koncertów jak i do kongresów – mówi krakowski architekt Krzysztof Ingarden, który wraz z Jackiem Ewy zaprojektował Centrum Kongresowe.

Konsultacje z Anglikami

Rozwiązania akustyczne w tym obiekcie opracowane zostały we współpracy z brytyjskimi specjalistami z firmy Arup Acoustic. Anglicy na bieżąco konsultują prace związane z akustyką w Centrum. Do Krakowa w trakcie budowy przyjeżdża w tej sprawie z Cambridge autor projektu akustycznego Raf Orlowski, aby kontrolować prace wykończeniowe elementów akustycznych we wnętrzach. Po wykonaniu wszystkich prac ma przeprowadzić pomiary w sali i jej strojenie akustyczne.

W 2008 r. przedstawiciele firmy Arup Acoustic wykonali pomiary tła akustycznego w miejscu przeznaczonym pod Centrum. Wyniki wykorzystano jako dane wyjściowe do zaprojektowania takiej konstrukcji, która nie przenosiłaby dźwięków i drgań z otoczenia do wnętrz sal.

Ekrany i reflektor akustyczny

Obecnie prowadzone są już prace związane z montażem elementów odpowiadających za akustykę dużej sali audytoryjnej na 1800 – 1950 miejsc (w zależności od wielkości sceny) i mniejszej na 600 osób. Nowoczesne rozwiązania przede wszystkim mają zapewnić pełen komfort w słuchaniu koncertów symfonicznych z udziałem dużych orkiestr. W głównej sali podczas koncertów pogłos ma wynosić 2,0 – 2,2 sekundy. W czasie konferencji tak długi czas pogłosu byłby uciążliwy. W niektórych sektorach sali na ścianach zostaną więc zamontowane ekrany akustyczne, które mogą być podnoszone i opuszczane. Ekrany, pochłaniając dźwięk, powodują skrócenie czasu pogłosu. Z ich pomocą będzie można go ograniczyć do ok. 1,5 – 1,8 sekundy.

Aby orkiestra dobrze się słyszała, w głównej sali zamontowany zostanie reflektor akustyczny – na wysokości ok. 10 – 12 metrów nad sceną.

– Duża sala audytoryjna ma wysokość około 20 metrów. Reflektor akustyczny odbija dźwięki tuż nad sceną i ukierunkowuje je w dół i częściowo w kierunku widowni. Dzięki temu wczesne odbicia dźwięków trafiają z powrotem do muzyków, by lepiej słyszeli się, a także do widowni z przodu sceny – tłumaczy Krzysztof Ingarden.

Testowanie foteli

Na koniec tego miesiąca planowane są testy akustyczne prototypów foteli, które zostały specjalnie zaprojektowane do sali koncertowej Centrum Kongresowego przez biuro Ingarden & Ewy. Testy odbędą się w laboratorium akustycznym we Włoszech, pod kierunkiem autora projektu akustyki, Rafa Orlowskiego. Fotele zostały wykonane przez renomowaną włoską firmę Poltrona Frau, która wyposaża najznakomitsze sale na świecie, takie jak Oslo Opera czy Walt Disney Concert Hall.

– Chodzi o to, aby słuchaczowi stworzyć jak najlepsze warunki słuchania muzyki. Fotele muszą mieć perfekcyjną ergonomię, wytrzymałość i charakterystykę akustyczną, współtworzą bowiem akustykę sali. Same nie są oczywiście źródłem dźwięków, pod wpływem drgań nie mogą jednak wpadać w rezonans – wyjaśnia K. Ingarden.

Nie tyle kształt foteli decyduje o ich właściwościach akustycznych, jak rodzaj i jakość użytych materiałów (drewna oraz obicia) i dobranie ich w odpowiednich proporcjach. – Twarde i ciężkie materiały odbijają dźwięki, miękkie – pochłaniają. Akustyk musi wszystko wyważyć i dobrać odpowiedni typ krzesła do charakterystyki konkretnej sali – podkreśla projektant.

Autor: Piotr Tymczak, źródło: Dziennik Polski 

Kontakt z mediami

Wszystkich dziennikarzy zainteresowanych wydarzeniami organizowanymi w ICE Kraków zapraszamy do kontaktu

Michał Zalewski
Kontakt z mediami

Tel.: 0048 513 099 671 / 0048 12 354 23 20
press@icekrakow.pl

Więcej informacji kontaktowych